Da Popular Mechanics, febbraio 1916 |
To permit the masts of a small sailing boat to be folded back out of the way, an Illinois sportsman, who frequently transports his craft on a motorcycle trailer, has secured a short substantial post aft of the cockpit and at the bow. When erected, each mast is leashed at the top of one of these permanent uprights and held in place at the bottom by a fork which is fastened to one end of the boom. It is a matter of but a moment's time to raise them for sailing, and when they are lowered, crosscountry runs may be made easily and without danger of the masts striking the lower limbs of trees or other overhead obstructions which might snap them off. The arrangement also permits the craft to be used for paddling without serious inconvenience.
By Providing Permanent Posts to Which They may be Leashed. the Masts may be Taken Down Quickly for Portages, as is Shown in the Photograph at the Left. Below, the Sails are Raised to Show the Manner in Which the Masts are Held by the Uprights. (Da Popular Mechanics, febbraio 1916)
Più che dalla traduzione, come abbia fatto questo "sportivo" dell'Illinois a trasportare la sua canoa con il sidecar con gli alberi abbattibili è abbastanza evidente dalle immagini.
Ha montato due piccoli alberini alla cui base ci sono incernierati i due alberi con le vele già inferite e i boma montati e ripiegati. Con le drizze, che arrivano sulla cima dei due alberini, si tirano su gli alberi con le vele che si spiegano grazie al peso dei boma..... e via a veleggiare in un attimo e "senza inconvenienti".
Ma, a parte questo, non potevo fare a meno di pubblicare la foto del sidecar con la canoa a vela trainata, è magnifica!